המדריך המלא למשקיע המתחיל בנדל"ן

המדריך המלא למשקיע המתחיל בנדל"ן

מחירי הנדל"ן מרקיעים שחקים והמחירים ממשיכים לעלות משנה לשנה. רבים מחפשים דרך להשקיע בתחום הנדל"ן אך לא בדיוק יודעים איך לעשות זאת ומה האופציות הקיימות.

אפשרות אחת היא להשקיע בנכס נדל"ן למגורים. ההכנסה השנתית השוטפת מגיעה מהשכרת הנכס והתשואה עליה עומדת בדרך-כלל על 2%-5%. שימו לב כי גיל הנכס והמיקום שלו משפיע על ההכנסה ממנו. ככל שהנכס ישן יותר, כך התחזוקה שלו תעלה לכם יותר.

אפשרות נוספת להשקעה, היא הנדל"ן המסחרי כמו שטחי מסחר ומשרדים. מדובר בהשקעה אשר דורשת הון עצמי נמוך יותר מנדל"ן למגורים אך חשוב לדעת, התחזוקה השוטפת שלו גדולה יותר. יתרון נוסף שיש לנדל"ן מסחרי הוא העדיפות של הרשויות לקדם פרויקטים של מסחר בגלל הרווחיות של שוק זה.

עוד אפשרות מעניינת להשקעה בנדל"ן היא השקעה בקרקעות חקלאיות. בעוד שהמחיר של דירה עומד כיום על מיליוני שקלים, ניתן למצוא קרקעות להשקעה במחירים של מאות אלפי שקלים בלבד. בנוסף, כאשר קונים בית, יש להוסיף על כך הוצאות נלוות כמו ביטוח דירה, שיפוץ ומס רכישה. הידעתם? רכישת קרקע פטורה ממס רכישה!

יחד עם זאת, חשוב לדעת שההשקעה בקרקעות לא תחזיר את עצמה מיד. סביר להניח שיקח שנים עד שהקרקע תופשר ויבנו על השטח (למרות שגם כשרוכשים דירה מקבלן פעמים רבות התהליך מתעכב שנים ארוכות)

אז מה צריך לדעת?

ראשית, חשוב להבחין בין שני סוגי קרקעות

1. קרקעות שאינן זמינות לבנייה.

2.קרקעות הנמצאות בזמינות לבנייה מיידית.

האפשרות הראשונה תהיה זולה יותר באופן משמעותי מכיוון שככל ש'תופסים' את העסקה בשלב מוקדם יותר, כך המחיר יהיה נמוך יותר.

מה כדאי לבדוק לפני שמשקיעים בקרקע?

מיקום הקרקע הוא אחד הדברים המהותיים בעסקאות נדל"ן. מומלץ לרכוש קרקעות באזורים שבהם כבר יש תשתיות מסודרות. הקרקעות בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר להפשרה מהירה יהיו אלה הצמודות לערים ואזורי מגורים מכיוון שכאשר ועדות התכנון והבנייה יחליטו אילו קרקעות חקלאיות יהפכו להיות קרקעות בנייה, רב הסיכויים שיהיו אלה הקרקעות הצמודות לשטחים הבנויים.

למי שייך השטח?

מומלץ לעשות בדק בית לגבי זהות המוכר. כאשר מדברים על רכישת קרקעות, פעמים רבות מדובר בעסקאות שמתבצעות דרך חברות כאלה ואחרות ולכן מומלץ לעשות  בדיקה מקיפה על החברה ולבדוק האם יש יש להם ממליצים.

מי הם השותפים לעסקה?

לעיתים, קרקעות חקלאיות נמכרות לקבוצת רוכשים. כאשר הקרקע תהיה מוכנה לבניה עתידית, כל רוכש יקבל חלק יחסי בשטח ולעיתים תמצאו את עצמכם עם שותפים לנכס. לכן, מומלץ לבדוק מי הם אותם שותפים ומה התוכניות העתידיות שלהם.

איפה הכסף?

מצאתם נכס מעולה להשקעה ואתם רוצים להתקדם. לפני שאתם מעבירים כספים, מומלץ לוודא שהכספים נשמרים אצל עורך דין אובייקטיבי המוסכם על שני הצדדים. דבר זה קריטי ביותר מכיוון שכך תוכלו להיות בטוחים שבאם העסקה לא תתממש מכל סיבה שהיא, כספכם יחזור אליכם.

מתי להשקיע?

תלוי. אם התכנונים שלכם עבור הקרקע הם מיידיים או לשנים הקרובות כדאי להכנס בשלב מתקדם כשהקרקע כבר קרובה למימוש התכניות. יחד עם זאת, קיימת האופציה להשקעה במחיר נמוך משמעותית כאשר רוכשים קרקעות שעדיין לא מיועדות לבנייה. מדובר באופציה מעולה כהשקעה לטווח הארוך. ככל שהעסקה בשלבים מתקדמים יותר, כך מחירה עולה.

מה עוד חשוב לדעת לפני שמשקיעים בקרקע?

מומלץ לבדוק באיזה עסקה מדובר. האם בעסקת מכר או אופציה. עסקת מכר היא כאשר החברה רכשה את הקרקע ומוכרת חלקים ממנה לעומת עסקת אופציה שבה החברה מקבלת אופציה על הקרקע וכעת מתווכת בהן.

עסקת מכר עדיפה משום שלחברה ולרוכש יש אינטרס משותף בהצלחת העסקה והשבחת אותן קרקעות.

מה המצב המשפטי של השטח?

אחת הבדיקות החשובות לפני שנכנסים להשקעה שכזאת הוא בדיקת הייעוד של הקרקע. כלומר, המצב המשפטי של אותה קרקע, מצבה בתכניות התב"ע (תכנית, בנייה, עיר) והצפי לשינוי הייעוד שלה. כדאי לעקוב אחר התכניות הללו באופן תדיר.

איפה היא נמצאת בתכניות התב"ע (תכנון, בנייה, עיר)?

לכל קרקע קיים ייעוד כלשהו בתכניות של הרשויות המקומיות. מומלץ לבדוק בתכנית התב"ע המקומית היכן נמצאת התכנית. באיזה שלב. תכניות אלו פתוחות לקהל הרחב.

לכל שאלה, אנחנו כאן.

למידע על פרויקטים מוזמנים לפננות אלינו..

עוד בנושא:
דילוג לתוכן